Jumaat, 16 Oktober 2009

Waktu-Waktu Terlarangnya Solat


Beberapa waktu dilarang oleh Rasulullah S.A.W. untuk mengerjakan solat iaitu:


1. Sesudah solat Subuh sehingga terbit matahari. Sabda Rasulullah S.A.W. : Dari Abu Hurairah: "Nabi S.A.W. telah melarang solat sesudah solat Subuh sehingga terbit matahari". Riwayat Bukhari dan Muslim.


2. Sesudah solat Asar sampai terbenam matahari. Sabda Rasulullah S.A.W. : Dari Abu Hurairah: "Rasulullah S.A.W. telah melarang solat sesudah solat Asar". Riwayat Bukhari.


3. Tatkala istiwa (tengah hari) selain dari hari Jumaat. Sabda Rasulullah S.A.W. : Dari Abu Hurairah: "Rasulullah S.A.W. telah melarang solat waktu tengah hari tepat sampai tergelincir matahari terkecuali hari Jumaat". Riwayat Abu Daud.


4. Tatkala terbit matahari sampai setinggi tombak (pukul 8pagi - 9pagi) jam Zawaliyah.


5. Tatkala hampir terbenam matahari sampai terbenam. Sabda Rasulullah S.A.W. : Dari 'Uqbah bin 'Amir: "Melarang Rasulullah S.A.W. solat pada tiga saat" :

a. Tatkala terbit matahari sampai tinggi.

b. Tatkala hampir Zohor sampai tergelincir matahari.

c. Tatkala hampir terbenam matahari". Riwayat Muslim.

Jumaat, 9 Oktober 2009

Khasiat Kunyit (Curcuma Domestica)


Kunyit telah digunakan sejak turun temurun lagi. Kunyit hidup subur dikawasan lapang dan terdedah kepada cahaya matahari. Ketinggian tumbuhan ini melebihi satu meter. Rizom kunyit berwarna kuning, sedikit bersisik, berbentuk memanjang dan berjejari. Daunnya licin, berwarna hijau, berbentuk bujur dan meruncing dihujung, berbau harum serta mempunyai tangkai yang panjang. Pokok ini juga ada mengeluarkan bunga berwarna kuning dan terdapat di celah-celah daun muda.

Daun kunyit biasanya digunakan untuk memberi aroma dan warna kuning kepada masakan seperti rendang, gulai dan sebagai pembalut ikan atau daging yang dibakar. Dalam perubatan, ia digunakan sebagai antioksidan, antibakteria, antiradang dan antikanser.

Kunyit juga berupaya menyembuhkan luka di dalam badan, mengecutkan peranakan bagi wanita yang baru bersalin, membersihkan dan menghalang pembekuan darah, melancarkan peredaran darah, membantu proses pencernaan serta menghilangkan selsema. Ia juga dikatakan dapat menyembuhkan luka, terseliuh dan kudis.

Bagi masyarakat Melayu, kunyit juga diminum sebagai jamu terutamanya ibu selepas bersalin. Tujuannya untuk mengecutkan rahim dan mencuci darah. Manakala masyarakat Cina percaya isi kunyit boleh melancarkan peredaran darah, menghilangkan kesan lebam dan darah beku. Di dalam perubatan Thai kunyit digunakan untuk merawat bisa patukan ular tedung. Dalam ilmu perubatan Hindu kunyit disyorkan sebagai pes untuk mengubati penyakit kulit, gatal2 dan depilatori.

Sebagai ubat luar, kunyit dicampurkan dengan minyak kelapa dipakai sebagai ubat luka. Pada penyakit cacar dan cacar air, satu lapisan serbuk kunyit akan memudahkan proses pengeringan luka. Kunyit juga sering dipakai sebagai ubat otorrhoea (penyakit telinga bernanah).

Kunyit juga digunakan untuk merawat inhaler, penyembuh radang selaput hidung yang menyebabkan penyumbatan hidung atau beberapa gejala flu yang lain.

Air rebusan kunyit diketahui sebagai ubat cirit-birit dan penambah selera makan. Untuk penyakit bronchitis dan batuk, air rebusan kunyit, jahe dan gula merah dapat mengubatinya sekiranya diminum secara teratur. Pusat Penelitian Makanan di Amerika Syarikat menemui bahawa campuran kunyit dan kayu manis ternyata berpeluang mengubati penyakit diabetes. Ramuan tersebut dapat melipatgandakan kebolehan kerja insulin untuk menguraikan glukosa. Daripada beberapa ujian Farmakologi, zat kurkumin sebagai pemberi warna kuning pada tanaman ini yang berperanan sebagai antibakteria dan antiinflimasi dalam proses penyembuhan luka.

Rabu, 30 September 2009

Pekerjaan Yang Terlarang Kerana Hadas


A. Hal2 yang terlarang dengan sebab hadas kecil

1. Mengerjakan solat, baik solat fardhu atau solat sunnat, begitu juga sujud tilawah, sujud syukur dan khutbah Jumaat.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Allah tidak menerima solat salah seorang kamu apabila ia berhadas sehingga ia berwudhu”. Riwayat Bukhari dan Muslim.
2. Thawaf, baik thawaf fardhu atau thawaf sunnat.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Thawaf itu sembahyang; hanya Allah s.w.t. halalkan sewaktu thawaf bercakap-cakap, maka barangsiapa berkata-kata hendaklah ia tidak berkata melainkan dengan perkataan yang baik”. Riwayat Hakim
3. Menyentuh, membawa atau mengangkat Mas-haf (Quran) kecuali jika keadaan terpaksa untuk menjaganya jangan rosak. Umpama menjaganya jangan terbakar atau tenggelam, maka ketika keadaan demikian mengambil Quran menjadi wajib, untuk menjaga kehormatannya.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
Dari Abu Bakri bin Muhammad, sesungguhnya Nabi besar s.a.w. telah berkirim surat kepada penduduk Yaman, dalam surat itu disebutkan oleh beliau kalimat. “Tidak harus menyentuh Quran melainkan orang yang suci”. Riwayat Daruquthni.
Sebahagian ulama berpendapat, bahawa menyentuh Quran itu tidak ada halangan bagi orang yang berhadas kecil kerana tidak ada dalil yang kuat, sedang hadis tersebut tidak sah, menurut penyelidikan mereka, atau mereka tafsirkan makna ‘thahir’ hadis tersebut, thahir (suci) dari hadas besar, begitu juga ayat Quran yang serupa itu, mereka takwilkan.

B. Hal2 yang terlarang sebab hadas junub.

1. Solat, baik solat fardhu atau sunnat.
2. Thawaf, baik thawaf fardhu atau thawaf sunnat.
3. Menyentuh atau membawa atau mengangkat Mas-haf (Quran). Keterangan tiga larangan ini, beberapa hadis yang telah tercantum dalam larangan hadas kecil yang lalu.
4. Membaca Al-Quran.
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Tidak boleh bagi orang junub dan orang haid membaca sesuatu daripada Al-Quran”. Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibnu Majah.
Adapun membaca zikir2 yang tersebut dalam Al-Quran, boleh, asalkan tidak disengaja membaca Al-Quran. Sebahagian ulama berpendapat tidak terlarang (tidak haram) bagi orang junub membaca Al-Quran, kerana tidak ada dalil yang kuat, sedang hadis tersebut menurut penyelidikan mereka tidak sah.
5. Berhenti dalam masjid.
Firman Allah s.w.t.:
“Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu hampiri tempat solat, ketika kamu sedang mabuk sehingga kamu mengetahui apa yang kamu katakan dan janganlah kamu dekati tempat solat ketika kamu sedang junub, kecuali melalui tempat solat sahaja, sehingga kamu mandi lebih dulu”. Surah An Nisa’ ayat 43.
Yang dimaksudkan dengan SHALAT dalam ayat, tempat solat dengan qarinah ‘abiri sabil, kerana yang dapat dilalui hanya tempat solat itu. Yang dibolehkan dalam ayat tersebut hanya melalui tempat solat.
Yang dimaksudkan dengan tempat solat dalam ayat ini ialah masjid, jadi bererti berhenti atau duduk dalam masjid tidak dibolehkan.
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Saya tidak menghalalkan masjid bagi orang yang sedang haid dan tidak pula bagi orang yang sedang junub”. Riwayat Abu Daud.


C. Hal2 yang terlarang sebab hadas haid dan nifas.

1. Mengerjakan solat, baik solat fardhu atau solat sunnat.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Apabila datang haid, maka hendaklah engkau tinggalkan solat”. Riwayat Bukhari.
2. Mengerjakan thawaf, baik thawaf fardhu atau thawaf sunnat.
3. Menyentuh atau membawa Al-Quran.
4. Diam dalam masjid. Adapun melaluinya boleh, apabila ia tidak takut akan mengotorkan masjid, tetapi kalau ia takut kira2 akan jatuh kotorannya di masjid, maka lalu ke dalam masjid ketika itu haram. Keterangan beberapa hadis yang tersebut di atas.
5. Puasa, baik puasa fardhu maupun puasa sunnat. Wajib atas perempuan yang meninggalkan puasa kerana haid atau nifas mengqadha puasa yang ditinggalkannya sewaktu haid atau nifas. Adapun solat yang ditinggalkannya sewaktu haid atau nifas, tidak wajib di qadhanya.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
Kata Nabi s.a.w. kepada beberapa perempuan: “Adakah tidak benar, apabila perempuan haid itu tidak solat dan tidak puasa? Jawab perempuan2 yang hadir itu: Ya, benar. Kata Rasulullah: Itulah kekurangan agama perempuan”. Riwayat Bukhari.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
Dari Mu’adzah katanya: Saya telah bertanya kepada ‘Aisyah: Bagaimana caranya orang haid mengqadha puasanya, sedang solat tidak? Jawab ‘Aisyah: “Telah terjadi pada kami haid di masa Rasulullah s.a.w. maka kami disuruh mengqadha puasa dan kami tidak disuruh mengqadha solat”. Riwayat Jama’ah Ahli Hadis.
6. Haram atas suami mentalakkan (menceraikan) isterinya yang sedang haid atau nifas.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
Ibnu Umar telah mentalakkan isterinya yang sedang haid, maka Umar menanyakan hal itu kepada Rasulullah s.a.w. Beliau berkata kepada Umar: “Suruhlah anakmu itu supaya ruju’ kepada isterinya itu, kemudian hendaklah ia tahan dahulu sampai perempuan itu suci, kemudian ia haid lagi, kemudian ia suci lagi, sesudah itu kalau ia (Ibnu Umar) menghendaki, teruskan perkahwinan itu, dan itulah yang baik dan jika ia menghendaki boleh ditalaknya sebelum dicampurinya. Demikianlah ‘iddah yang disuruh Allah s.w.t. yang boleh padanya perempuan ditalak”. Riwayat Bukhari dan Muslim.
7. Haram atas suami-isteri bersetubuh ketika isteri dalam haid atau nifas sampai ia suci dari haid atau nifasnya dan sesudah ia mandi.
Firman Allah s.w.t.:
“Mereka bertanya kepadamu (Ya Muhammad) perihal darah haid, katakanlah, bahawa darah itu suatu penyakit, sebab itu hindarilah perempuan2mu ketika mereka sedang haid dan janganlah kamu hampiri sampai mereka suci. Maka apabila mereka telah suci, bolehlah kamu hampiri mereka menurut yang dihalalkan Allah. Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang taubat dan orang yang suci-bersih”. Surah Al-Baqarah ayat 222.

Isnin, 28 September 2009

Tujuh Perkara Luar Biasa Dalam Ajaran Aqidah Islam


1. Mukjizat
Perkara luar biasa yang berlaku pada diri para Rasul. Contohnya terbelah bulan, bercakap binatang, menghidupkan orang mati dan kitab suci Al-Quran.

2. Keramat
Perkara luar biasa yang berlaku pada diri orang yang Soleh di kalangan orang Islam. Contohnya singgahsana Puteri Balqis dari Yaman dapat diterbangkan oleh ‘Asif’ ke Palestin hanya sekelip mata sahaja.

3. Maunah
Perkara yang berlaku pada mukmin umumnya tanpa apa-apa sebab daripadanya. Contohnya orang yang jatuh ke dalam sungai atau berlanggar kereta yang mengorbankan semua orang tetapi dia terselamat.

4. Irhas
Perkara luar biasa yang berlaku pada seseorang yang bakal menjadi Nabi atau Rasul. Contohnya apa yang berlaku kepada Nabi Isa yang dapat bercakap dalam buaian dan awan meneduhnya.

5. Istidraj
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang yang jahat untuk mendorongnya dalam kesesatan seperti yang berlaku pada Hindu, Buddha atau sesiapa sahaja yang tidak mengikut ajaran Islam zahir dan batin.

6. Sihir
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang melalui cara yang dipelajarinya. Contohnya memotong kepala, membunuh dan sebagainya.

7. Ihanah
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang yang mengaku nabi seperti Musailamatul Kahzab yang ingin mengubati orang buta sebelah matanya tetapi akhirnya kedua-dua matanya menjadi buta.

Selasa, 22 September 2009

Khasiat Pokok Semalu ???


Tumbuhan berduri yang hidup menjalar di dalam semak. Mudah dijumpai dan menjadi pokok yang mengganggu tanaman. Daunnya yang mengembang akan menguncup apabila disentuh. Bunganya yang berbulu halus berwarna merah jambu. Buahnya berbentuk kekacang dan kecil. Batangnya berwarna coklat kemerahan dan mempunyai duri yang tajam.

Akarnya digunakan dalam ramuan untuk membuat tonik. Daunnya ditumbuk lumat untuk mengubati bengkak.

Sesetengah pendapat mengatakan meletakkan pokok semalu ini di bawah tikar atau las tidur bayi supaya dapat melenakan bayi dan mengelakkan bayi daripada meragam.

Isnin, 14 September 2009

Kisah Seekor Burung Gagak Menolong Hamba Allah


Dikisahkan bahawa Ibrahim bin Adham bertaubat adalah kerana, pada suatu hari dia keluar memburu, setelah lama dia berada di atas kudanya maka dia pun berhenti dan mengeluarkan bekal makanannya untuk dimakan. Sedang dia makan tiba2 datang seekor burung gagak menyambar rotinya dan terus terbang.

Melihat keadaan itu maka Ibrahim bin Adham pun naik ke atas kudanya lalu mengejar burung gagak tersebut. Akhirnya burung gagak itu hilang dekat gunung. Maka Ibrahim bin Adham pun mendaki gunung tersebut dan didapatinya burung gagak itu berada dekat seorang yang mana kedua kaki dan tangannya diikat.

Apabila Ibrahim bin Adham melihat orang itu maka dia pun membuka ikatan orang itu dan bertanya: "Bagaimana kamu boleh berkeadaan begini?".

Maka berkata orang itu: "Sebenarnya aku adalah seorang pedagang. Aku telah dirompak oleh perompak dan mereka mengikat aku serta membiarkan aku begini. Aku berkeadaan begini sudah 7 hari. Dengan pertolongan Allah S.W.T. maka burung gagak inilah yang selalu membawa makanan kepadaku. Dia bertenggek di atas dadaku dan memotong-motong roti dengan paruhnya dan memasukkan ke dalam mulutku".

Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak membiarkan aku lapar. Setelah itu Ibrahim bin Adham pun bertaubat kepada Allah S.W.T. Maka mulai itu dia tidak lagi memakai pakaian kebesarannya dan dia memakai pakaian sufi serta dia memerdekakan semuda budaknya dan mewakafkan (sedekah) semua harta dan hak miliknya. Kemudian dia mengambil tongkat menuju ke kota Makkah tanpa membawa apa2 bekal dan kenderaan dengan berserah kepada Allah S.W.T. Dia tidak fikir sama sekali akan hal bekalan tetapi sebaliknya dengan kehendak Allah S.W.T. dia tidak berasa lapar sehingga dia sampai di Kota Makkah.

(Hadis Arba'iin)

Ahad, 13 September 2009

Halia (Zingiber officinale)


Pokok Halia merupakan sejenis tumbuhan yang dikenali sebagai sayur2an dan ditanam sebagai makanan. Halia banyak digunakan sebagai penyedap makanan. Ia adalah rizom yang sering digunakan juga dalam bidang perubatan tradisional.

Mempunyai isi berwarna kuning dan bau yang enak dan agak sedikit berangin.

Penyelidikan yang dibuat oleh penyelidik Universiti Michigan yang diterbitkan di American Association of Cancer Research menunjukkan bahawa halia mampu membunuh sel barah.

Halia dapat membuang angin dan melicinkan perjalanan darah dalam badan jika kita makan atau meminum jusnya. Ia juga sesuai dimakan oleh ibu selepas bersalin. Sama ada dicampur ke dalam minuman ataupun dimasak untuk dijadikan lauk.