Isnin, 28 September 2009

Tujuh Perkara Luar Biasa Dalam Ajaran Aqidah Islam


1. Mukjizat
Perkara luar biasa yang berlaku pada diri para Rasul. Contohnya terbelah bulan, bercakap binatang, menghidupkan orang mati dan kitab suci Al-Quran.

2. Keramat
Perkara luar biasa yang berlaku pada diri orang yang Soleh di kalangan orang Islam. Contohnya singgahsana Puteri Balqis dari Yaman dapat diterbangkan oleh ‘Asif’ ke Palestin hanya sekelip mata sahaja.

3. Maunah
Perkara yang berlaku pada mukmin umumnya tanpa apa-apa sebab daripadanya. Contohnya orang yang jatuh ke dalam sungai atau berlanggar kereta yang mengorbankan semua orang tetapi dia terselamat.

4. Irhas
Perkara luar biasa yang berlaku pada seseorang yang bakal menjadi Nabi atau Rasul. Contohnya apa yang berlaku kepada Nabi Isa yang dapat bercakap dalam buaian dan awan meneduhnya.

5. Istidraj
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang yang jahat untuk mendorongnya dalam kesesatan seperti yang berlaku pada Hindu, Buddha atau sesiapa sahaja yang tidak mengikut ajaran Islam zahir dan batin.

6. Sihir
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang melalui cara yang dipelajarinya. Contohnya memotong kepala, membunuh dan sebagainya.

7. Ihanah
Perkara yang luar biasa yang berlaku pada seseorang yang mengaku nabi seperti Musailamatul Kahzab yang ingin mengubati orang buta sebelah matanya tetapi akhirnya kedua-dua matanya menjadi buta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan