Ahad, 6 September 2009

Durian Belanda (Annona muricata L.)


Daunnya berbentuk ringkas dan tersusun secara berselang seli pada rantingnya. Bunganya berwarna hijau pada mulanya dan berubah menjadi kuning pucat apabila mekar.

Buahnya dilitupi oleh duri yang lembut, berwarna hijau. Ia mempunyai biji yang banyak dan berwarna hitam serta dilindungi oleh cengkerang biji yang keras. Daunnya mempunyai bau yang agak busuk. Tumbuhan ini membiak melalui keratan batang dan biji benih.

Putiknya digunakan oleh masyarakat melayu untuk mengubati cirit birit dan berak berdarah. Di Indonesia, daunnya yang dihancurkan digunakan untuk merawat bisul dan daunnya yang dikeringkan digunakan untuk membunuh serangga.

Air rebusan daunnya digunakan untuk mengeluarkan cacing dari usus. Di Malaysia, terdapat persediaan herba dalam bentuk cecair yang menggunakan daun durian belanda sebagai cara merawat athritis, batuk dan demam. Tuam yang menggunakan serbuk dari daunnya yang dikeringkan boleh menghilangkan radang dan merawat penyakit kulit. Di Filipina, batangnya yang muda dugunakan untuk merawat luka dan menghentikan pendarahan.

Air rebusan daunnya digunakan untuk berkumur bagi merawat ulser mulut dan menyembuhkan luka.

Walaubagaimanapun, penggunaan tumbuhan ini yang banyak mengandungi tannin boleh meningkatkan risiko kanser.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan